top of page

איכות הסביבה ושמירת טבע

זיהום הים

  • מדענים מעריכים כי יותר מ-80 אחוז מזיהום הים מגיע ממקורות יבשתיים

  • פרט לשפכים תעשייתיים, עירוניים וחקלאיים, הים מזוהם גם בפלסטיק, זכוכית ומתכות שפוגעים אנושות ביצורים החיים בו

  • ישראל חתומה על אמנת ברצלונה להגנה על הים התיכון מפני זיהום, שנוסחה על ידי האו"ם לראשונה ב-1975 ומאז עודכנה פעמים רבות

  • רוב הפסולת בחופי ישראל מושארת בחוף על ידי נופשים, ורק אחוז קטן ממנה מגיע מהים

בגלל רגישותו הרבה של הים התיכון הסגור והפעילות האנושית הנמרצת סביב חופיו, צצו והתבלטו כאן הבעיות האקולוגיות מוקדם מאשר במקומות אחרים. 

אמנת ברצלונה להגנה על הים התיכון מפני זיהום ומפני פעילות אנושית מזיקה נוסחה על ידי האו"ם לראשונה ב-1975 ומאז הורחבה ועודכנה פעמים רבות. רוב מדינות הים התיכון, כולל ישראל, חתמו עליה ואשררו את חלקיה (הפרוטוקולים) השונים. היה זה אחד מהניסיונות הראשונים בעולם לאגד מדינות רבות השוכנות סביב או לאורך ימים אזוריים במטרה לפעול יחד לצמצום ולמניעת זיהום הים ולשמירה על הסביבה הימית. כיום יש שיתופי פעולה רבים בין המדינות השוכנות לחופי הים, במסגרת תכנית הפעולה לים התיכון, המיישמת את אמנת ברצלונה. 

מדענים מעריכים כי יותר מ-80 אחוז מזיהום הים נגרם על ידי מקורות יבשתיים. המקורות האחרים הם ימיים (ספנות, קידוחים בים, דיג ועוד) ואטמוספריים (גשם חומצי או מזוהם במתכות כבדות). המקורות היבשתיים כוללים שפכי תעשייה, ביוב עירוני, קולחין (שפכים עירוניים לאחר טיהור), חקלאות (דשנים וחומרי הדברה). על אלה נוספים גם זיהום תרמי מתחנות כוח ותמלחות ממתקני התפלה.

בחלק מהזיהומים אפשר להילחם על ידי פירוק או ניטרול החומרים המזהמים, למשל טיפול בזיהום נפט שנשפך לים בתאונות על ידי איסופו הפיסי מהים או פירוקו הכימי באמצעות  חומרים מפרקים מיוחדים, אך הזיהומים הקשים בעייתיים: מתכות כבדות (כספית, קדמיום ועופרת) חומרים אורגניים ואנאוארגניים סינתטיים (כגון PCB).  

גם זיהום הים בפסולת מוצקה כגון פלסטיק, זכוכית ומתכות הוא בעייתי מאוד. הפסולת יוצרת מפגעים אסתטיים שפוגעים בנופשים ובתיירות וכן בספינות ובפעילות דיג, וגם פוגעת אנושות ביצורים החיים בים ושמזהים את חלקי הפלסטיק כמזון. גם הפלסטיק המתכלה שהופך בסופו של תהליך למיקרו-פלסטיק ומצטבר במארג המזון בים פוגע קשות בסביבה. 

רוב הפסולת בחופי ישראל מושארת בחוף על ידי נופשים ורק אחוז קטן ממנה מגיע מהים. המשרד להגנת הסביבה וארגוני סביבה שונים פועלים למיגור הבעיה, אך שיתוף הפעולה שלנו, המבקרים בחוף, חיוני להצלחה במלחמה כנגד בעיית הפסולת הימית והחופית.

Beach_strewn_with_plastic_debris_(808050

זיהום הים והחופים בפסולת פלסטיק מוצקה פוגעת בעולם החי בים (תצלום: ויקיפדיה)

שמורות טבע ימיות

  • בישראל הוכרזו עד היום רק שבע שמורות טבע ימיות קטנות

  • מומחים מציעים לקדם שמורות טבע ימיות בהיקף של 20 אחוז מכלל שטח המים הריבוניים של ישראל בים התיכון

  • שמורות הטבע הימיות ינוהלו במטרה לשמור על שלמותם של בתי הגידול והמגוון של מיני החי והצומח הטבעיים בתחומן

נכון להיום הוכרזו בישראל שבע שמורות ימיות קטנות, המשתרעות בדרך כלל מקו החוף ועד לכמה מאות מטרים מערבה לתוך הים. שמורת ראש הנקרה ושמורת חוף הכרמל מגיעות עד ל-2 קילומטרים מהחוף. 

השמורות הימיות מגִינות על בתי הגידול של אזור הגאות והשפל ושל סביבת המים הרדודים (בעומק של מטרים בודדים עד כעשרים מטרים), אך אינן מגנות על חלקים מייצגים של כלל הסביבה הימית בים התיכון הישראלי. כדי להגן על מערכות אקולוגיות מייצגות בתווך הימי ועל מגוון המינים הביולוגי בסביבה הימית, גיבשה רשות הטבע והגנים תכנית להכרזת שמורות טבע ימיות ברוח אמנת ברצלונה

העקרונות המנחים המרכזיים בתכנון שמורות ימיות מובילים להכרזה על שמורות גדולות המאפשרות הגנה על מערכת אקולוגית שלמה וכן על בעלי חיים ימיים גדולים שטווח המחיה שלהם רחב. שיקולים מנחים נוספים כוללים קישוריות בין שמורות והגנה על חלקים יחסיים גדולים יותר של בתי גידול נדירים, לעומת בתי הגידול הנפוצים.

בסך הכול, מוצעת הכרזתן ותפעולן של שמורות טבע ימיות בהיקף של 20 אחוז מכלל שטח המים הריבוניים של ישראל בים התיכון. השמורות הימיות החדשות ישתרעו עד גבול המים הטריטוריאליים במערב ויגנו על שטחים מייצגים של קרקעית הים ובתי הגידול. הן מתוכננות לקום בראש הנקרה, מול חופי הכרמל והשרון (עד כקילומטר עומק) ומול ניצנים, בין אשדוד ואשקלון (עד עומק כ-150 מטר). 

שמורות הטבע ינוהלו במטרה לשמור על שלמותם של בתי הגידול והמגוון של מיני החי והצומח הטבעיים בתחומן, תוך מתן אפשרות לשימושים אנושיים רבים ככל הניתן. כל זאת תוך התייחסות לממדיה הרבים, הכוללים את קרקעית הים, עמודת המים ופני הים, אזורים שונים בתוך השמורה והמחזוריות בעונות השנה. 

Sea_res.jpg

מפת השמורות הימיות בים התיכון של ישראל (רשות הטבע והגנים)

לחצי הפיתוח על החוף ושמירת הסביבה החופית: 

  • כמחצית מהחוף בישראל תפוסה על ידי מתקנים צבאיים ואזרחיים שונים

  • השטחים הפתוחים שנותרו בחופים מוגנים ברובם על ידי חוק החופים, אולם גם הוא אינו מונע פיתוח מסחרי–תיירותי אינטנסיבי 

  • מאבקים ציבוריים הצליחו להגיע להישגים מסוימים בנושא שמירת החופים 

  • בעתיד צפויים מאבקים בסוגיות נוספות, כמו ייבוש הים והקמת איים מלאכותיים לתשתיות ולמגורים

כמחצית מהחוף בישראל תפוסה על ידי צבא ותעשייה, נמלים ומרינות, תחנות כוח ומתקני התפלה, שמורות טבע וחופי רחצה. משום כך מובנים לחצי הפיתוח על רצועת החוף הנותרת. 

אחד העקרונות החשובים המנחים את המאבקים לשמירת החופים הוא זכות הציבור לגישה ומעבר חופשיים בחופים. שביל הים הוא חלק ממאבק זה.

הנמלים העתיקים מוגנים לכאורה בזכות חוק העתיקות, והשטחים הפתוחים מוגנים ברובם על ידי חוק החופים, אולם שני חוקים אלה אינם מונעים למעשה פיתוח מסחרי – תיירותי אינטנסיבי, העלול לשנות לחלוטין את אופיו של אזור החוף. בשנת 2022 יסתיים החוזה ההיסטורי של החברה לפיתוח קיסריה עם המדינה, ולחברה תכניות שאפתניות לאזור שבבעלותה. קיבוץ נווה ים ויישובים אחרים לאורך החוף עוברים הפרטה והרחבה, עם סכנה להשתלטות בלתי חוקית על קרקעות. הישוב עתלית סופחה לאחרונה למועצה אזורית חוף כרמל, שיחד עם חברת המלח רואה בבריכות המלח את עתודת הפיתוח העיקרית. הבסיס הצבאי הסמוך נבנה באופן מסיבי, מבלי שיהיה כפוף לחוק החופים וללא הערכה של השפעת הבינוי על נוף התרבות. כל אלה הן דוגמאות ספורות למצב הקשה. 

דעת הקהל הצליחה להגיע להישגים מסוימים בנושא שמירת החופים, בעיקר בשל פעילותם הבלתי נלאית של ארגונים כמו אדם טבע ודין, צלול, החברה להגנת הטבע וארגונים מקומיים כמו כחול וירוק בחוף הכרמל. 

בעתיד צפויים מאבקים על ייבוש הים והקמת איים מלאכותיים. בישראל כבר יובשו שטחים בים כמו רחוב העצמאות בחיפה ושטחי האחסון והתפעול של הנמל החדש במפרץ חיפה ואם מגמה זו תימשך, יש לתכננה ולבצעה בזהירות רבה. בנוסף, זה שנים רבות קיימות בפורומים שונים,  תכניות להקים בארץ איים מלאכותיים, בעיקר למתקני תשתית שעדיף להרחיקם מהחופים. גם תכנון וביצוע של פרוייקטים מסוג זה, ראוי שיבוצעו בזהירות ובקפדנות רבה. 

החוק לשמירת הסביבה החופית התשס"ד – 2004

אין ספק כי אחד מהכלים המשפטיים החשובים ביותר להגנה על חופי הים של ישראל הוא החוק לשמירת הסביבה החופית שנחקק ב 2004 והקמת הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) כחלק ממנו. החוק קובע כי כל אדם הפוגע בסביבה החופית ללא היתר, או שאיננו נוקט באמצעים לשימור הסביבה החופית ולהשבת המצב לקדמותו בהתאם להיתר שניתן לו – עובר עבירה פלילית שדינה מאסר או קנס משמעותי. 

הסביבה החופית מוגדרת בחוק בצורה ברורה: כל שטח מימי החופין של ישראל ו 300 מ' ביבשה שיימדדו מקו החוף. פגיעה בסביבה החופית מוגדרת בחוק כפעולה של אדם הגורמת לשינוי ניכר במהלך ההתפתחות הטבעית אן בשימור של הסביבה החופית. החוק אף מציין במפורש שורה של פגיעות אפשריות בסביבה החופית. החוק חל על חופי הים התיכון ומפרץ אילת והחל מאפריל 2008, גם על חופי הכנרת. 

הגישה העומדת ביסוד החוק היא שהסביבה אינה רק סביבה ביולוגית/ אקולוגית אלה גם סביבה תרבותית, חברתית וכלכלית.

 

מטרות החוק

  1. להגן על הסביבה החופית ואוצרות הטבע והמורשת שבה, לשקמם ולשמרם כמשאב בעל ערכים ייחודיים וכן למנוע ולצמצם במידת האפשר את הפגיעה בהם.

  2. לשמור את הסביבה החופית והחול החופי לתועלת ולהנאת הציבור, ולדורות הבאים.

  3. לקבוע עקרונות והגבלות לניהול, לפיתוח ולשימוש בני קיימא של הסביבה החופית

  4. לשמור על זכות הציבור למעבר חופשי לאורך חוף הים (סעיף 5 לחוק). 

דוגמאות לפעולות העלולות להוות פגיעה בחופים 

1 ) פגיעה במערכות אקולוגיות המתקיימות בסביבה החופית; 2) פגיעה בטבלאות גידוד ומסלע, במערות ובמצוקים טבעיים, בדיונות חול ובאזורי שפך של נחלים, המצויים בסביבה החופית; 3)  פגיעה בקו המגע בין הים והיבשה ושינויו; 4) פגיעה בזרימה ובתנועה הטבעית של החול החופי ומי הים; 5) גרימת סיכון או נזק לאזורי מחיה של מיני צומח או בעלי חיים, ולרבייתם בסביבה החופית; 6) פגיעה באתרי מורשת ועתיקות כהגדרתם בחוק העתיקות, הנמצאים בסביבה החופית; 7) פגיעות נוספות כמו: פגיעה בניקיון הסביבה החופית, השלכה ואי פינוי של פסולת בנין ופסולת ביתית בתחום הסביבה החופית, פגיעה בשהיית המתרחצים בחוף, חסימת החוף וגידור החוף וסגירתו למעבר חופשי.

 

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית

​מתוקף חוק שמירת הסביבה החופית הוקמה הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחוף). הוועדה מופקדת על שמירה ואיזון בין שיקולי התכנון לבין הערך של השמירה על הסביבה החופית וזאת בהתאם לעקרונות, לתנאים ולסייגים שנקבעו בחוק. חוק שמירת הסביבה החופית העניק למשרד להגנת הסביבה כוח כפול בוועדה (שני חברים בעלי זכות הצבעה) מתוך הבנת חשיבות השיקולים הסביבתיים בבחינת תכניות בחופי הים.

חוף-אכזיב.jpg

פעילי סביבה בחוף אכזיב (תצלום: אלי לוי)

bottom of page