top of page

התקופה הכנענית

בתקופה הכנענית (3,300-1,200 לפנה"ס) חלה מהפכה במישור החוף של ארץ ישראל. קמו נמלים שקיימו מסחר תוסס עם ערי הים התיכון והומצאו המצאות חשובות בתולדות האדם ובהן זכוכית וסוד הפקת צבע הארגמן. 

נמל עתלית

לאורך החוף קמו נמלים רבים, מאכזיב ושקמונה בצפון דרך עתלית ודור ועד אשקלון וחופי סיני. נמל עתלית היה מהחשובים שבהם. על קרקעיתו התגלה קנקן חרס התקופה הכנענית הקדומה (לפני כ-5,000 שנה) ובו צדפות מהנילוס, עדות לסחר ימי משגשג לאורך חופי הארץ. עוגני אבן רבים שנמצאו במפרצי עתלית מעידים גם הם על סחר ימי פעיל ביותר, החל מתקופת הברונזה התיכונה. 

נמל עתלית המשיך לתפקד גם בתקופה הישראלית הקדומה (האלף הראשון לפנה"ס). שני איי כורכר קטנים תוחמים את הנמל במערבו. שובר גלים שחיבר בין האיים ושובר גלים נוסף מצפון הפכו את הנמל למוגן. על שוברי הגלים הותקנו רציפים ובקצותיהם נבנו מגדלים מלבניים.

נמל עתלית תפקד גם בתקופה הצלבנית (במאות 12-13 לספירה). באותם ימים הוסיפו לו ביצור גדול, המשך לחומת המבצר, ושני טורים של עמודי אבן שחסמו חדירה לנמל במים הרדודים. בתקופה הצלבנית נבנה מזח גם במפרץ הדרומי, שהמשיך לשמש עד סוף התקופה העות'מאנית.

Screen Shot 2019-09-26 at 10.54.49.png

הנמל הפיניקי בעתלית היה ממוקם מצפון לחצי האי שעליו יושב המבצר הצלבני (תצלום: ויקיפדיה)

Screen Shot 2019-09-26 at 10.59.17.png

ציור שחזור הנמל הפיניקי בעתלית. נעשה על ידי הארכיאולוג הימי אבנר רבן מאוניברסיטת חיפה, שחפר באתר (תצלום: אודי גלילי)

Screen Shot 2019-09-26 at 11.00.49.png

ציור שחזור של המבצר הצלבני בעתלית (תצלום: אודי ובן גלילי)

מגילת ון אמון

מגילת ון אמון היא פפירוס שנכתב בשנת 1,075 לפנה"ס בערך, שלהי התקופה הכנענית המאוחרת וראשית התקופה הישראלית הקדומה. המגילה התגלתה בשנת 1890 במצרים התחתונה. היא מגוללת את סיפור מסעו של ון אמון, כהן במקדש אמון במצרים, שנשלח ללבנון לשם בניית סירה לאל אמון. 

Screen Shot 2019-09-26 at 11.05.18.png

מגילת ואן אמון באוסף מוזיאון פושקין, מוסקבה (וויקיפדיה)

ון אמון צויד בצרור מזומנים ויצא לדרכו בספינה שהפליגה צפונה. לאחר כמה ימי מסע עגנה הספינה בנמל דור, לצד ספינות רבות נוספות. בתקופה זו שלטו בדור הסיקילים (מוכרים גם כת'כר), חלק מקבוצת עמים המכונה גויי הים (אליהם השתייכו גם הפלישתים). ון אמון ירד לבלות בחוף וצרור הכסף שלו, שנשאר בספינה, נגנב ממנו על ידי אחד מאנשי הספינה. 

ון אמון פנה לשליט דור, ריבון הנמל, ודרש ממנו את הכסף וסיוע בתפיסת הגנב. המלך לא נבהל מהכוהן המצרי וסירב להיענות לבקשתו, בטענה שהכסף נגנב על ידי איש צוות מצרי, הנתון לסמכותו של רב החובל של הספינה. ון אמון המתוסכל המשיך במסעו ובחוף צור גנב כסף מאונייה של העיר דור. מצויד בכסף הפליג לעבר גבל (ביבלוס, ראה ערך עוגנים), כש-11 ספינות של מלך דור רודפות אחריו. לאחר קשיים רבים הצליח ון אמון לבצע את עסקת קניית העצים, אך כשפנה לחזור למצרים, מצא את הספינות מדור צרות על נמל גבל. על סף ייאוש, הגיעה רוח מזרחית עזה (שרקיה או חמסין) וון אמון וספינתו הצליחו לפרוץ את טבעת המצור ו"לעוף" לקפריסין. 

כאן נקרע הפפירוס, ואיננו יודעים את סופו של הסיפור. מכל מקום, המגילה שופכת אור על פרטים רבים של נתיבי המסחר ועל חוק ומשפט בתקופה כה קדומה. 

Screen Shot 2019-09-26 at 11.06.40.png

מפרצי דור-טנטורה שימשו בעת העתיקה מקלט לספינות. כמה מהן, שטבעו שם, נחקרו לאחרונה (תצלום: אליק אדלר)

זכוכית

זכוכית היא חומר מלאכותי שנוצר משריפה של חול (צורן), אשלגן ונתרן בטמפ' של C1,1000. אשלגן ונתרן הם יסודות שנמצאים בשפע באצות. מקורות עתיקים מספרים שהפיניקים גילו את סוד ייצור הזכוכית ליד נחל הנעמן (בלוס) בחוף עכו, אך ידוע שזכוכית הייתה בשימוש במצרים כבר באלף השלישי לפנה"ס. 

הזכוכית בראשיתה הייתה אטומה ושימשה לציפוי כלי חרס ותכשיטים. באלף השני לפנה"ס הופיעו כלי הזכוכית הראשונים, ומאז הלכה והשתכללה הטכניקה של ייצורם, כשהחוף הפניקי, ובמיוחד העיר צור, מוביל ומפורסם ברחבי העולם העתיק. נראה כי באזור צור נמצאו חומרי הגלם המתאימים ביותר לייצור זכוכית משובחת. 

ניפוח הזכוכית וייצור זכוכית שקופה ושטוחה החלו בתקופה הרומית, לפני כ-2,000 שנה. לאורך החוף נמצאו מרכזים רבים לייצור זכוכית, שנסחרה גם כחומר גלם. גושי זכוכית גולמית נמצאו על קרקעית הים כחלק ממטענן של ספינות טרופות. גוש ענק של זכוכית גולמית מוצג לראווה בגן לאומי בית שערים. 

המסורת המקומית של ייצור זכוכית איכותית נמשכה עד התקופה הצלבנית ואז עברה לאירופה דרך ונציה ומוראנו. 

bottom of page