עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
ממצאים וספינות טרופות
מאז למד האדם לשוט פקדו ספינות את נמלי החוף של ארץ ישראל. חלק מהן לא עמדו בסערות הים והותירו בקרקעיתו ממצאים נדירים ומרתקים. הים הוא מקור לא אכזב לחפצי מתכת עתיקים. הסיכוי למצוא כמותם ביבשה קטן, שכן בגלל ערכו הרב של חומר הגלם התיכו את כלי המתכת שוב ושוב כדי להפיק מהם מוצרים אחרים. כך, לאט לאט, נמצאים חפצים נדירים כגון מטילי עופרת ובדיל, מטבעות, תכשיטים, פסלונים, כלי עבודה ונשק מקסדה אשוריות ועד תותח אירופי.
איל נגיחה
במפרץ הצפוני של עתלית התגלה איל נגיחה שהותקן בחרטומה של טרירמה - ספינת מלחמה הלניסטית. האיל עשוי יציקת ברונזה משוכללת במשקל כחצי טון. משטח הנגיחה התלת-חודי נועד לרסק את דופנות ספינת האויב.
האיל מעוטר בארבעה סמלים: תלת הקלשון של פוסידון – אל הים; קסדה ועליה כוכב – סמלם של הדיוסקרים (התאומים המיתולוגיים קסטור ופולוקס שהונצחו בשמיים כמזל תאומים); ראש נשר וקדוקיאוס – מטה השליחים של הרמס שעליו כרוך נחש. סמלים אלה מייצגים את האלים המגינים על יורדי הים והם גם סמלי השלטון. הסמלים מופיעים על מטבעות שהוטבעו בקפריסין בשנים 200-164 לפנה"ס וייתכן שגם איל הנגיחה הזה יוצר באחד מנמלי קפריסין.
זהו איל הנגיחה הגדול והמרשים ביותר מסוגו שהתגלה עד כה בעולם. הוא מוצג במוזיאון הימי הלאומי שבחיפה. איל הנגיחה מתוארך לשנת 103-102 לפנה"ס וכנראה היה שייך לספינה ששירתה בציו של תלמי ה-9 לטירוס, מלך מצרים.
איל הנגיחה ההלניסטי שנמצא בעתלית. מוצג במוזיאון הימי הלאומי, חיפה (תצלום: סטס קורלוב)
דגם של ספינה הלניסטית עם איל נגיחה (תצלום: ויקיפדיה)
עוגנים עתיקים
העוגן הוא המשמש לריתוק כלי שיט בים הפתוח. מאות עוגנים עתיקים ואולי אף אלפים פזורים על קרקעית הים שלאורך חופי הארץ. טיפוסי העוגנים למיניהם משמשים בארכיאולוגיה הימית אמצעי ראשוני לתארוך ספינות ומטענן, חרף העובדה שלא עברו שינויים טכנולוגיים רבים במשך השנים ולעיתים השתמשו בכמה טיפוסים בו זמנית.
העוגן הקדום ביותר – העוגן הגבלי – לא היה אלא אבן כבדה עם חור, שדרכו הושחל חבל. הוא נקרא על שם העיר הקדומה גבל שבלבנון. אחריו התפתח עוגן דומה, אך בעל שלושה נקבים – אחד בחלקו העליון לחבל ואחד או שניים בתחתיתו. לחורים התחתונים הכניסו ענפים שנתקעו בקרקעית הים ושיפרו את אחיזת העוגן ויציבות העגינה. גודל העוגן העיד על גודל הספינה, אך ספינות גדולות נאלצו להצטייד בכמה עוגנים.
כאשר התבררה שכוח האחיזה של העוגן חשוב יותר ממשקלו, השתמשו בעוגן עץ בלבד, שהורכב מקורת עץ ארוכה מצויד בשן אחת או שתיים, ששיפורו את העיגון בקרקעית הים. שיני האחיזה של עוגני העץ קיבלו עד מהרה את הצורה המאפיינת עוגנים גם בימינו. כדי להשקיעו במים הוצמדה לו קורה צולבת (זרוע) ובמגרעות שחצבו בחלקי העץ הכניסו עופרת שסייעה לעוגן לצלול במים. בתקופה הרומית החלו לייצר עוגנים מברזל. בימי הביניים נכנס לשימוש "עוגן חתול" - עוגן ברזל קצר בעל ארבע שיניים בדמות קרסים, ששימש גם ללכידת ספינות אויב.
העוגנים המודרניים עשויים מתכות מתקדמות וניתנים לקיפול, כדי להקל על אחסונם. שימוש בעוגן כסמל להצלה, גאולה ובהגעה למקום מבטחים היה נפוץ באתרי פולחן פגאניים ונוצריים. עוגנים מופיעים גם על מטבעות וביצירות אמנות.
עוגנים רבים מוצגים במוזיאון הימי הלאומי בחיפה ובמוזיאון המזגגה שבקיבוץ נחשולים.
ארכיאולוג מתעד עוגן אבן מתקופת הברונזה, חוף הכרמל (תצלום: אודי גלילי)
מגוון עוגנים עתיקים בחוף הכרמל הצפוני, ממצא של צוות ארכיאולוגיה ימית, רשות העתיקות (תצלום: קובי שרביט)
מטמון מגדים
מעטן יוצא דופן נמצא בשרידי ספינה ממלוכית, שטבעה במאה ה-15 מול חוף מגדים. הספינה נשאה מטבעות שונות מרחבי המזרח, במשקל כולל של יותר מחצי טון ויותר. נראה כי המטבעות נועדו לתשלום משכורות. רוב המטבעות נטבעו בימי הסולטנים הממלוכים פראג' וברקוק, ששלטו במזרח אנטוליה ובצפון סוריה. הספינה נשאה גם מאות כלי ברונזה שמקורם במסגד ובהם פמוטים, קערות לאיסוף שעווה ומתלים לנברשות.
חוקר צולל של רשות העתיקות בסקר תת-מימי (תצלום: קובי שרביט)
התותחים ממגדים
בחוף שמול מושב מגדים התגלו בשנים 1972-73 שני תותחי ברונזה באורך כ-3.5 מטרים ובקוטר כתשעה ס"מ. משקלו של כל תותח יותר מטון. במרכז הגוף של התותח יש שתי בליטות גליליות, ששימשו להצבתו על מרכב עץ. התותחים מעוטרים בפיתוחים ונושאים כיתובים המעידים שהם נוצקו בסוף המאה ה-16 בבית יציקה מפורסם בוונציה.
יותר מ-30 שנה אחר כך התגלה באותו מקום תותח שלישי, קטן יותר. אחד התותחים מוצג בחזית המוזיאון הימי הלאומי בחיפה על מרכב עץ ששוחזר עבורו.
תותח וונציאני מהמאה ה-16 שנמצא בחוף מגדים, מוצב בחזית המוזיאון הימי הלאומי חיפה (תצלום: האגודה לארכיאולוגיה תת-ימית)