עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
החוף בימי ההעפלה
הממשל הבריטי בימי המנדט הגביל את עליית היהודים ארצה. בכל זאת, יהודים נכנסו לארץ על דעת עצמם מיד לאחר הכיבוש הבריטי, עם סיום מלחמת העולם הראשונה. העפלה מאורגנת החלה בשנת 1934 ולעיתים כונתה עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית. מעפילים הגיעו בדרכי היבשה, באוניות ובשנת 1947 גם בדרך האוויר.
לאחר עליית הנאצים לשלטון בגרמניה (1939) התנהלה העפלה בקנה מידה מצומצם. עלו לארץ חניכי תנועות נוער ציוניות ובהן "החלוץ" במזרח אירופה וגורמים נוספים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הפכה ההעפלה למבצע הצלה, אך בשל קשיי המלחמה הייתה מצומצמת בממדיה.
עם סיום המלחמה ועד מלחמת העצמאות הגיעה ההעפלה לשיאה. כ-84,000 מעפילים ניסו לעלות לארץ ישראל, יותר מ-70,000 מהם בספינות. מוסדות היישוב קנו או שכרו ספינות קטנות ורעועות להעברת המעפילים. הצפיפות בהן הייתה נוראה. הבריטים הקימו מערך של משטרת חופים, תפסו את הספינות המתקרבות לחופי הארץ, כלאו את המעפילים במחנה מעצר בעתלית, ואחר כך במחנות מעצר שהוקמו בקפריסין.
אחד השיאים במאבק הזה היה פרשת האנייה "יציאת אירופה" (אקסודוס), ועליה 4,500 עולים, בעיקר נשים וילדים, שגורשו חזרה למחנות העקורים בגרמניה. דעת הקהל העולמית נזעקה, ולאחר מכן גורשו המעפילים שהגיעו ארצה למחנות המעצר ולא הוחזרו לאירופה.
מוזיאון ההעפלה בחיפה מתאר את אירועי ההעפלה.
אניות מעפילים (תצלום: פלי"ם)
מחנה המעצר בעתלית
הבריטים בנו את מחנה המעצר בעתלית בשנת 1939 וכלאו בו מעפילים ופעילי מחתרות. המחנה פעל עד 1948 ובמהלך השנים נעצרו בו למעלה מ-50 אלף מעפילים. במחנה היו צריף חיטוי, צריפי מרפאה, מטבחים וחדרי אוכל, צריפים ואוהלים למגורים. תפוסתו המקסימלית נאמדת בכ-4,000 נפש.
מחנה המעצר בעתלית (תצלום: ויקיפדיה)
מחנה המעצר בעתלית
הבריטים בנו את מחנה המעצר בעתלית בשנת 1939 וכלאו בו מעפילים ופעילי מחתרות. המחנה פעל עד 1948 ובמהלך השנים נעצרו בו למעלה מ-50 אלף מעפילים. במחנה היו צריף חיטוי, צריפי מרפאה, מטבחים וחדרי אוכל, צריפים ואוהלים למגורים. תפוסתו המקסימלית נאמדת בכ-4,000 נפש.
מחנה המעצר בעתלית (תצלום: ויקיפדיה)
כאשר גבר זרם המעפילים, התמלא המחנה עד אפס מקום. בתחילת 1946 החלו לגרש את המעפילים שנתפסו למחנות מעצר בקפריסין. בשנתיים שבאו אחר כך שימש המקום תחנת מעבר לעולים ובית כלא לאסירי המחתרות. לאחר קום המדינה שימש המחנה למעצר שבויים מצריים, עד לשחרורם במרץ 1949, לאחר חתימת הסכמי שביתת הנשק עם מצרים.
לאחר קום המדינה שימש מחנה המעצר כמעברה ל-1,200 משפחות. עם התגברות העלייה מעיראק פונו המשפחות מהמעברה והמחנה הוסב למחנה קליטה ומיון של עולים, שזכה לכינוי שער עלייה ב'.
מאז 1987 מחנה המעצר הוא אתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה על שם משה סנה.
מחנה המעצר בעתלית – אז והיום (תצלום: ויקיפדיה)
הפריצה למחנה המעצר בעתלית
בליל 10 באוקטובר 1945 פרץ למחנה המעצר בעתלית כוח מהגדוד הראשון של הפלמ"ח, בפיקודם של נחום שריג וסגנו יצחק רבין. זה היה מבצע נועז. כל 208 המעפילים שהיו עצורים במחנה שוחררו. במהלך הלילה טיפסו המעפילים במעלה נחל אורן וירדו דרך עספיא ונחל נחש, לקיבוץ יגור. למחרת בבוקר באו שוטרי המשטרה הבריטית לקיבוץ. הבריטים התקשו לזהות את המעפילים, משום שעל שאלותיהם ענה כל אחד מחברי הקיבוץ ומהמעפילים רק משפט אחד: "אני יהודי מארץ ישראל".
מאוחר יותר התפזרו המעפילים ביישובי הארץ. על תוואי נתיב הבריחה הותווה "שביל המעפילים", חופף בחלקו לשביל ישראל.
החבלה בדוברות הבריטיות
הבריטים השתמשו בדוברות להעברת המעפילים לאוניות הגירוש. באחד מלילות חורף 1947 הפליגה מחוף הכרמל ספינת הדיג "נאמן". על סיפונה היו יוחאי בן נון, מקים יחידת החבלה של הפלי"ם ולימים מפקד חיל הים. יחד אתו היו לוחמים נוספים. הספינה שטה לנמל חיפה, מצוידת בחומרי חבלה, והצליחו להיכנס לתוכו ולעגון לצד הרציף, בין אחת הדוברות לספינות משמר.
הלוחמים הכינו את מטעני הנפץ, לגמו מעט קוניאק והתמרחו בגריז כהגנה מפני הקור העז (לימים התברר כי אלכוהול וגריז אינם מסייעים לחימום הגוף). הם ירדו למים ועד מהרה הקור ששיתק את אבריהם. אחד הלוחמים הגיע בקושי לדוברה וניסה להצמיד אליה את מטען החבלה, אך ידיו רעדו והמטען שקע. בדוברה השנייה הצליח לחבר את המטען. לוחם אחר הגיע לדוברה נוספת ובידיו שני מוקשים קשורים בחבל. כשראה שאינו מצליח להפריד ביניהם הצמיד את שניהם לאותה דוברה. בשארית כוחותיו שחה לספינת הדיג, רועד כולו.
הגיעה העת לצאת מן הנמל, אך אז נתקלו הלוחמים בסמל בריטי. הם הציגו לו תעודות דייגים מזויפות, ואף שפקפק בזהותם התיר להם לצאת מהנמל. הפיצוץ התרחש זמן קצר אחר כך. שתי דוברות ניזוקו קשה והבריטים הבינו את המסר - גירוש מעפילים לא יעבור בשתיקה.
יוחאי בן נון עם צווח הפלי"ם, 1948 (תצלום: ויקיפדיה)
ספינת המעפילים "ליברטאד" בחוף מעיין צבי
ביוני 1940 נתפסה מול חופי מעיין צבי ספינת המעפילים "ליברטאד", שיצאה מוורנה שבבולגריה כשעל סיפונה 390 מעפילים. כבר בתחילת הדרך התקלקל מנוע הספינה והיא נגררה לנמל בורגס. לאחר כמה שעות נדרשה הספינה לעזוב ונגררה אל מחוץ לנמל. רב החובל של הגוררת הסכים לגרור אותה עד לפתח נמל איסטנבול, אך השלטונות הטורקיים לא הרשו לה לשהות בנמל. בעזרת מפרשים הגיעה הספינה לצ'נקלה (מול גליפולי) שבדרום מיצר הדרדנלים. אנשי הקהילה היהודית סיפקו לנוסעי הספינה מזון ומים.
המנוע לא תוקן. הספינה המשיכה בעזרת מפרשיה לים האגאי. לאחר כמה ימים הגיעה לעיירה סיגרי שבמערב האי היווני לסבוס. כאן זכתה האנייה ליחס טוב יותר. מכונאי מקומי עזר בתיקון המנוע ובינתיים קיבלו המעפילים מזון ומים. לאחר כשבועיים המשיכה הספינה בדרכה, אך מסע הארוך גבה מחיר. בספינה התפשטה מחלת הטיפוס. ב–18 ביולי הגיעה הספינה לחופי הארץ ונתפסה על ידי הבריטים. האנייה נגררה לחיפה והמעפילים נאסרו במשך שנה במחנה המעצר בעתלית.
אניית המעפילים "ליברטאד", 1940 (תצלום: ויקיפדיה)