top of page

מקטע 1

מראש הנקרה לשפך נחל געתון

מקטע זה נפתח בתצפית מרהיבה ממרומי רכס הסולם, נמשך לאורך החופים הסלעיים והמפרצים היפהפיים של חוף הגליל המערבי ומגלה מסילת רכבת נשכחת ואת עיר הנמל הקדומה אכזיב.

בשלב זה מסומן הקטע בין ראש הנקרה לחוף אכזיב (אזור התעשייה הצפוני נהריה). 

1 (1).JPG

סיפור דרך

מצפון לדרום – ממעבר הגבול יורדים למרפסת התצפית (מצפה גרשון) וממשיכים בצד הכביש מעבר למעקה הבטיחות של הכביש. לאחר כ-150 מ' יורדים מערבה במדרון ההר למבתר רכס הכורכר שתוואי מסילת הברזל המנדטורית עבר בו. פונים ימינה ועולים במדרגות אבן אל רכס הכורכר החופי (אפשר לפני כן לצעוד בטיילת לעבר מנהרת הרכבת).

ממשיכים דרומה ומתחברים לטיילת הסלולה. חולפים על פני חוף בצת, שפך נחל בצת ושפך נחל כזיב. משם דרומה לשער הגן הלאומי אכזיב ועוד דרומה בצל עצי אקליפטוס לצד מסילת הברזל המנדטורית לחוף אכזיב, בגבולה הצפוני של נהריה.  

 

מדרום לצפון – מחוף אכזיב, בגבולה הצפוני של נהריה, פונים מזרחה ולאחר כ-200 מ' פונים צפונה. צועדים בחורשת אקליפטוס לצד מסילת הברזל המנדטורית לשער גן לאומי אכזיב ולשפך נחל כזיב. משם לאורך הטיילת הסלולה דרך שפך נחל בצת וחוף בצת. בקצה הצפוני של הטיילת השביל עובר מערבה לרכס הכורכר החופי ויורד במדרגות אבן אל המבתר ברכס הכורכר, שתוואי מסילת הברזל המנדטורית עבר בו. השביל פונה דרומה ועולה ברכס הסולם לתצפית גרשון שבאתר ראש הנקרה ומסתיים ליד מעבר הגבול.

מידע שימושי

difficulty.png

רמת קושי

קל

long.png

אורך המסלול

כ-11 ק"מ

ending.png

קצה דרומי

שפך נחל געתון, נהרייה.

waze_PNG39.png
starting.png

קצה צפוני

מעבר גבול ראש הנקרה.

waze_PNG39.png

אתרים מרכזיים

מעבר ראש הנקרה

מעבר הגבול בין ישראל ולבנון, משמש בעיקר למעבר אנשי או"ם והכוח הרב לאומי (יוניפי"ל). המעבר היה עד לאירועים מרגשים ויוצאי דופן ובהם עסקת חילופי גופות בין חללי צה"ל לשבויים ולהרוגים של ארגון חיזבאללה.
לסלע שלפני המעבר מוצמדת לוחית מתכת המציינת את הנקודה הצפונית ביותר בשביל הים.

מעבר ראש הנקרה

תוואי מסילת הברזל

בחתך הצר והארוך שברכס הכורכר עברה מסילת הברזל שקישרה את חיפה עם ביירות. זה סיפורה: במלחמת העולם השנייה התמודד הצבא הבריטי עם הצורך להעביר דרומה כוחות וציוד צבאי לנוכח הצבא הגרמני שהתקדם באפריקה לעבר מצרים.

תוואי מסילת הברזל

חוף בצת

חוף בצת הוא חוף רחצה מוכרז של המועצה האזורית מטה אשר. הכניסה לחוף ללא תשלום.

חוף בצת

שפך נחל בצת

יובליו העיליים של נחל בצת נמצאים ליד הכפר הלבנוני עיתה א-שעב. הנחל, שאורכו כ-21 ק"מ, נקרא על שם בצת הקדומה, ששכנה בגדתו הדרומית, לא הרחק מהמקום ששלומי נמצאת בו בימינו. הנחל מקיים חורש ים תיכוני מפותח, נובעים בו מעיינות ולאורכם צומחים עצי דולב מפוארים, עצי ערבה וצמחיית גדות עשירה.

שפך נחל בצת

חניון אביטוב

שלט עץ בקרבת השביל מכריז על החניון. החניון, כ-50 מ' ממזרח לשביל, נהנה מצל עצי אורן ואקליפטוס . החניון, באחריות קק"ל, מצויד בשולחנות פיקניק ובפחי אשפה.

חניון אביטוב

תעלה לאיסוף מי ים

יגלה תעלה חצובה ברוחב כ-20 ס"מ ובעומק כ-15 ס"מ, שקולטת מי ים כאשר הגלים מתנפצים אל החוף. זוהי תעלה אופיינית להעברת מים אל אגן ששימש בעבר להפקת מי מלח.

תעלה לאיסוף מי ים

אנדרטת ההעפלה

אנדרטת ההעפלה, ניצבת על משטח סלע חופי. האנדרטה, מעשה ידיו של הפסל יחיאל שמי מקיבוץ כברי, נעשתה מחלקי ספינת המעפילים פַּטְרִיָה בשנת 1968 ישנה כהוקרה למפעל ההעפלה ולספינות המעפילים שנחתו בחוף ליד נהריה.
למרגלותיה הדרומיים האנדרטה חצובה בסלע הכורכר גת עתיקה ובה שני משטחי דריכה. הפתחים שדרכם זרם התירוש לבור האיסוף נותרו על כנם. גת כה קרובה לים היא עניין נדיר, אבל זה היה המקום הסלעי האפשרי לחציבת גת עבור מי שגידל גפנים בחולות מישור החוף.

אנדרטת ההעפלה

שפך נחל כזיב

כאן, בקול ענות חלושה, מסיים את דרכו נחל כזיב, הנחל הארוך בגליל. נחל כזיב מנקז את המורדות המערביים של הר מירון ומגיע לכאן לאחר שחצה את הגליל המערבי. בנחל נובעים מעיינות גדולים, אך בקיץ אין בכוחם להגיע עד לים.
במקום הזה מתחיל את דרכו שביל מים לים, החוצה את הגליל כולו ומגיע לכנרת. מי שיצעד כ-100 מ' מזרחה שביל הזה (מתחת לגשר כביש 4), יגיע לגשר הישן של הרכבת ולאנדרטת יד לי"ד.

שפך נחל כזיב


אנדרטת יד לי"ד

ב"ליל הגשרים", הלילה שבין ה-16 ל-17 ביוני 1946, יצאה יחידה של הפלמ"ח לפוצץ את גשרי הכביש ומסילת הברזל הנטויים על נחל כזיב, כדי לחבל בתנועת הצבא הבריטי.


אנדרטת יד לי"ד

גן לאומי אכזיב

זהו אתר עתיקות המשלב חוף רחצה נאה במיוחד. רשות הטבע והגנים טיפחה את האתר והפכה אותו לאתר רחצה ייחודי, בעל שתי בריכות ים - בריכה של מים רדודים ובריכה של מים עמוקים.

גן לאומי אכזיב

Heading 1

,תודות למועצה האזורית מטה אשר על אירוח שביל הים בתחומה, לחברה הכלכלית  ולמחלקת התיירות והנופש במועצה על הסיוע הרב בתכנון השביל, בביצועו ובסימונו. תודה מיוחדת לקרן יק"א על סיועה הרב בתכנון שביל הים ובביצועו.   

bottom of page