עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
עם התחזקות העניין ומגמות הפעילות בתחום הטיולים הרגליים, הפכו שבילי הליכה, בארץ ובעולם, בסיס לפיתוח תרבות של פנאי ונופש, לתשתית ליצירת מודעות ציבורית לשמירה על הסביבה ולכלי משמעותי בפיתוח תיירותי.
גם בישראל התפתחה מאוד תרבות ההליכה וטיולי השבילים ומאות שבילים מסומנים, באורך כולל של אלפי קילומטרים, כבר קיימים ברחבי הארץ והולכים בהם מאות אלפי מטיילים רגליים בישראל, הן כבודדים והן במסגרות פרטיות וציבוריות. הדרישה לגילויים של חלקי ארץ שניתן להגיע אליהם כמעט רק ברגל, הרגישות לערכי שמירת טבע והסקרנות הטבועה בציבור המטיילים הם הגורמים העיקריים להתפתחותה של תרבות ההליכה בארץ ובעולם. יחד עם זאת, שביל הים איננו מכוון רק לאוהבי ההליכה והים בישראל. לשביל הים יש פוטנציאל גדול להיות מוקד משיכה גם לתיירות מחו”ל, שכן שבילי הליכה איכותיים מושכים אליהם תיירות עצמאית והרפתקנית.
תיירות וכלכלה
לצד שביל הים ובטווח ההשפעה הסמוך אליו קיים מצאי תיירותי מרשים הכולל, בין השאר, מרכזי הסעדה ומקומות לינה, פארקי מים, מרכזי ספורט וטיילות עירוניות, שמורות טבע, אתרי מורשת, אתרים ארכיאולוגיים וקטעים משביל ישראל. כל אלה הם בסיס איתן לחוסנו התיירותי של שביל הים ולמיתוגו כתוואי ראשי לתיירות בישראל.
תיירות ונופש בחופי ישראל – תל אביב (תצלום: עוזי פז)
תשתיות תיירות לאורך השביל
שביל הים עובר לכל אורכו של מישור החוף של הים התיכון, בו יש מערך כבישים מפותח והנגישות ברכב לכל מקטעי השביל קלה ונוחה. התשתית התיירותית לאורך 240 הקילומטרים של שביל הים מגוונת ואינה הומוגנית. במקצת ממקטעי השביל נמצאים מרכזים עשירים של שירותי תיירות (נתניה, הרצליה ותל אביב), ובאחרים ישנו פוטנציאל לפיתוח עתידי נרחב.
החלק המרכזי של מישור החוף הוא השטח המאוכלס והמבוקש ביותר בישראל. יש בו שפע אטרקציות תיירותיות, מקומות אכסון ושירותי הסעדה. החלק הצפוני והחלק הדרומי של מישור החוף מתויירים פחות, וגם ההיצע הנוכחי של שירותי התיירות בהם נמוך יותר. שביל הים צפוי, איפוא, לתרום רבות לפיתוחם.
נמל עכו. הדייגים, מפעילי ספינות הטיולים ותושבי העיר העתיקה תצלו ם: עכו העתיקה yallabasta
פוטנציאל התיירות הנכנסת
מניתוח נתוני התיירות הנכנסת עולה שעשוי להיות ביקוש רב לטיול בשביל הים. פוטנציאל גבוה במיוחד נמצא בתיירות העצמאית (FIT), כמו גם בקרב תיירים חוזרים. על פי הערכות, כאשר יושלם השביל, צפויים לצעוד בו כ-10,000 תיירים פרטיים בשנה. בנוסף, סביר להניח שקבוצות מאורגנות, כגון אוהדי ישראל, חובבי טבע וקבוצות "תגלית" ישלבו בסיוריהן צעידה בשביל הים, כולו או חלקו.
נופש, ספורט ופנאי בחופים (תצלום: עוזי פז)
תרומה כלכלית
התרומה הכלכלית של שבילי ים ברחבי העולם עצומה. היא באה לידי ביטוי במספרי המטיילים, בהכנסות משירותי התיירות התומכים בשבילים וביצירת מקומות עבודה חדשים בקרבתם. הצפי הוא שגם שביל הים יתרום לפיתוח הכלכלי של שירותי התיירות הפזורים לאורכו ואלה שיקומו בעקבותיו.
ההערכה היא ששביל הים יניב לחשבונות הלוויין התיירותיים הכנסה ברוטו בגובה של כ-14 מיליון ש"ח בשנה. עלויות ההקמה הראשוניות של שביל הים נעות בין שלושה לשמונה מיליון ש"ח ועלויות האחזקה השנתית השוטפת יעמדו על כ-10% מעלות ההקמה. הכשרת שביל הים כולו צפויה להימשך שלוש עד ארבע שנים.
מותג שביל הים הלאומי של ישראל ואתר האינטרנט שלו, ישמשו פלטפורמה מצוינת לשיווק וליצירת קהילות של העסקים הפועלים סמוך לתוואי השביל. יש לכך חשיבות רבה בעיקר באזורי הפריפריה ובאזורים המוחלשים בישראל, המתויירים פחות. אלה צפויים להפיק תועלת כלכלית רבה יותר מתנועה של מטיילים באזוריהם.
נופש, ספורט ופנאי בחופים (תצלום: עוזי פז)