top of page

תיירות וכלכלה

לצד שביל הים ובטווח ההשפעה הסמוך אליו קיים מצאי תיירותי מרשים הכולל, בין השאר, מרכזי הסעדה ומקומות לינה, פארקי מים, מרכזי ספורט וטיילות עירוניות, שמורות טבע, אתרי מורשת, אתרים ארכיאולוגיים וקטעים משביל ישראל. כל אלה הם בסיס איתן לחוסנו התיירותי של שביל הים ולמיתוגו כתוואי ראשי לתיירות בישראל.

Screen Shot 2019-10-01 at 10.39.48.png

תיירות ונופש בחופי ישראל – תל אביב (תצלום: עוזי פז)

תשתיות תיירות לאורך השביל

שביל הים עובר לכל אורכו של מישור החוף של הים התיכון, בו יש מערך כבישים מפותח והנגישות ברכב לכל מקטעי השביל קלה ונוחה. התשתית התיירותית לאורך 240 הקילומטרים של שביל הים מגוונת ואינה הומוגנית. במקצת ממקטעי השביל נמצאים מרכזים עשירים של שירותי תיירות (נתניה, הרצליה ותל אביב), ובאחרים ישנו פוטנציאל לפיתוח עתידי נרחב. 

החלק המרכזי של מישור החוף הוא השטח המאוכלס והמבוקש ביותר בישראל. יש בו שפע אטרקציות תיירותיות, מקומות אכסון ושירותי הסעדה. החלק הצפוני והחלק הדרומי של מישור החוף מתויירים פחות, וגם ההיצע הנוכחי של שירותי התיירות בהם נמוך יותר. שביל הים צפוי, איפוא, לתרום רבות לפיתוחם. 

Screen Shot 2019-10-01 at 10.43.06.png

נמל עכו. הדייגים, מפעילי ספינות הטיולים ותושבי העיר העתיקה תצלום: עכו העתיקה yallabasta

פוטנציאל התיירות הנכנסת

Screen Shot 2019-10-01 at 10.50.49.png

מניתוח נתוני התיירות הנכנסת עולה שעשוי להיות ביקוש רב לטיול בשביל הים. פוטנציאל גבוה במיוחד נמצא בתיירות העצמאית (FIT), כמו גם בקרב תיירים חוזרים. על פי הערכות, כאשר יושלם השביל, צפויים לצעוד בו כ-10,000 תיירים פרטיים בשנה. בנוסף, סביר להניח שקבוצות מאורגנות, כגון אוהדי ישראל, חובבי טבע וקבוצות "תגלית" ישלבו בסיוריהן צעידה בשביל הים, כולו או חלקו. 

נופש, ספורט ופנאי בחופים (תצלום: עוזי פז)

תרומה כלכלית 

התרומה הכלכלית של שבילי ים ברחבי העולם עצומה. היא באה לידי ביטוי במספרי המטיילים, בהכנסות משירותי התיירות התומכים בשבילים וביצירת מקומות עבודה חדשים  בקרבתם. הצפי הוא שגם שביל הים יתרום לפיתוח הכלכלי של שירותי התיירות הפזורים לאורכו ואלה שיקומו בעקבותיו. 

ההערכה היא ששביל הים יניב לחשבונות הלוויין התיירותיים הכנסה ברוטו בגובה של כ-14 מיליון ש"ח בשנה. עלויות ההקמה הראשוניות של שביל הים נעות בין שלושה לשמונה מיליון ש"ח ועלויות האחזקה השנתית השוטפת יעמדו על כ-10% מעלות ההקמה. הכשרת שביל הים כולו צפויה להימשך שלוש עד ארבע שנים.

מותג שביל הים הלאומי של ישראל ואתר האינטרנט שלו, ישמשו פלטפורמה מצוינת לשיווק וליצירת קהילות של העסקים הפועלים סמוך לתוואי השביל. יש לכך חשיבות רבה בעיקר באזורי הפריפריה  ובאזורים המוחלשים בישראל, המתויירים פחות. אלה צפויים להפיק תועלת כלכלית רבה יותר מתנועה של מטיילים באזוריהם.  

Screen Shot 2019-10-01 at 10.53.40.png

נופש, ספורט ופנאי בחופים (תצלום: עוזי פז)

bottom of page